Dette indlæg er sponsoreret.
Når man tilbringer timevis af sin hverdag det samme sted, er det vigtigt, at det er et sted, man kan lide at være. Det betyder ikke nødvendigvis, at arbejdet skal være det allermest spændende, men selve arbejdspladsen skal være behagelig. Hvordan skaber man sådan et miljø?
Det sunde arbejdsmiljø
Hvordan tror du, det ideelle arbejdsmiljø føles? Der findes nok ikke et endegyldigt svar, men der er er forskellige elementer, som er vigtige. Miljøet skal være behageligt rent socialt, der skal være plads til fejl, så man kan lære noget nyt, og stemningen skal være afslappet uden at være uproduktiv. Det kan være en svær balancegang, som kan være svær at opretholde. Men med den rette indsats er intet umuligt. Der skal være plads til alle på arbejdspladsen, så alle er med til at sørge for, at man føler sig velkommen.
De vigtige pauser
Det er vigtigt med pauser på arbejdspladsen. Selvfølgelig skal de ansatte ikke lave ingenting, men pauserne er nødvendige af flere grunde. Der er selvfølgelig lovkrav til pauser, og det er der god grund til. Pauserne er med til at give hjernen en pause, så den bedre kan fortsætte arbejdet i god kvalitet. Derudover skaber det også et stærkt fællesskab, når de ansatte spiser sammen. Mad er noget, der altid har samlet mennesker, og det hjælper os med at knytte bånd. Pauser er kort sagt nødvendige for at give hjernen et boost og for at opretholde det sociale fællesskab på arbejdspladsen.
Plads til fejl og læring
Det duer ikke, hvis man er bange for at lave fejl på sin arbejdsplads. Selvfølgelig skal man ikke være sløset, men det går heller ikke, hvis man en sjælden gang laver en fejl, og derefter frygter det værste. Der skal være plads til at lære fejl, så man kan lære noget nyt. Det er vigtigt, at du som chef også indrømmer, når du har lavet fejl, så det ikke er skræmmende for dine ansatte at indrømme det samme. Du skal ikke virke sjusket, men du skal heller ikke være for hård; den rette balance for dig til at fremstå menneskelig, og det vil være super betryggende for dine ansatte.
Sjov og afslappet stemning
Du skal ikke være bange for at lave jokes og virke afslappet på arbejdet. Det bliver hurtigt for trættende at være seriøs hele tiden, og der vil altid være plads til smil. Der skal arbejdes, men der må også gerne grines og snakkes, så længe arbejdet stadig udføres. Der er intet galt i at gøre arbejdspladsen lidt hyggelig; lad de ansatte have personlige kopper, pynt op med nissehuer om julen, og giv plads til at være mere end bare en arbejder.
Dig og dine ansatte
Det er som sag ten hårfin balance, når man skal skabe et sundt arbejdsmiljø. Hvis du er for løs, bliver der lavet for lidt; hvis du er for hård, er der mindre trivsel. Giv dine ansatte mulighed for at give dig feedback, eventuelt anonymt, så du kan se og lære, hvad de ønsker af deres arbejdsplads. I sidste ende vil det være et samarbejde imellem jer alle sammen.